SHARE AND LIKE THIS POST

8195fd2a7c3c5cc9e105edba39d2a270Anggota Dewan Undangan Negeri Datuk M. Asojan (BN-Gambir) menggesa kerajaan negeri Johor untuk mengkaji semula peraturan perumahan untuk merangsang pembangunan rumah mampu milik di luar wilayah Iskandar Malaysia.

Asojan berkata ia adalah sukar untuk mencari pembangunan perumahan merangkumi lebih daripada 1.21ha di Tangkak dan juga di Bukit Gambir keranaย pemaju hartanah di kawasan luar bandar lebih suka untuk membina projek-projek yang lebih kecil.

Beliau mendedahkan bahawa pemaju membina rumah di atas tanah di bawah 1.21ha telah dikecualikan oleh kerajaan negeri daripada membina Skim Perumahan Mampu Johor (RMMJ) rumah-rumah, yang menyebabkan sesetengah pemaju sengaja menjalankan projek plot kecil tanah.

Untuk mengelakkan membina rumah RMMJ, sesetengah pemaju juga menjalankan penandaan sempadan dalam plot yang lebih kecil kurang daripada 1.2ha.

“Ini mewujudkan cabaran kepada kerajaan, pihak berkuasa tempatan dan agensi dalam merancang kemudahan awam dan apabila menyelaraskan peruntukan RMMJ itu,” katanya pada persidangan Dewan Undangan Negeri semasa sesi perbahasan.

Manakala negeri mewajibkan pemaju hartanah untuk mengetepikan 40 peratus daripada projek mereka bagi rumah RMMJ, Asojan percaya bahawa langkah itu tidak berkesan dalam memastikan rumah mampu milik yang dibangunkan di daerah-daerah seperti Tangkak.

“Saya berharap Perumahan negeri dan jawatankuasa Kerajaan Tempatan akan mengkaji dasar RMMJ lagi supaya semua pemaju perlu membina rumah-rumah RMMJ, tidak kira saiz pembangunan,” katanya.

“Ini boleh membantu untuk menyelesaikan isu perumahan yang mampu dimiliki di luar Iskandar.”

Comment

BERI MAKLUM BALAS