SHARE AND LIKE THIS POST
risiko-pelaburan-hartanahBeli hartanah mesti untung? Jawapannya tidak.. saya dah lihat dengan mata saya sendiri mereka-mereka ini (pembeli) menjadi muflis akibat ‘silap percaturan’ dalam membeli hartanah.

Jadi.. beli hartanah apa yang berisiko untuk rugi atau paling teruk boleh membuatkan anda boleh jadi muflis?

1) Lokasi baru terletak ntah kat mana2 yang menjanjikan bulan dan bintang sedangkan semuanya belum pasti.

Contohnya.. ada pembukaan bandar atau kawasan baru yang memang jauh dari lokasi pembangunan tetapi menjual dengan ‘selling point’ sesuatu pembangunan yang belum pasti seperti “AKAN WUJUD” Lapangan terbang, IPT, Stesen LRT, MRT, dsbnya. Ataupun ‘menipu’ dengan mengatakan akan ada interchange terus ke highway.

Pemaju-pemaju seperti ini akan menggunakan segala selling point benda yang belum pasti wujud ini untuk menjual pada harga yang tinggi dan apabila projek-projek “andaian” tersebut dibatalkan maka terjadilah nasib malang yang menimpa pembeli.

Contoh popular adalah Bukit Beruntung, Bukit Sentosa & Lembah Beringin.

2) Dibina oleh pemaju yang TIDAK mempunyai ‘track record’ yang baik.

Ramai yang pasti mengetahui mengenai perkara ini dan ramai juga yang pernah menjadi mangsa. Tetapi kadangkala sukar untuk mengatakan semua pemaju baru bermasalah dan pemaju yang establish atau lama tidak mempunyai masalah. Cuma pada pendapat saya lakukan sedikit ‘background check’ terhadap pemaju sebelum membeli rumah dari mereka.

Banyak contoh kes terbengkalai… tp antara yang agak popular oleh pemaju yang agak establish adalah kes Talam.

3) Projek Yang Menjanjikan “Guaranteed Return”.

Projek macam ni yang paling banyak menipu.. berdasarkan pengalaman saya. Tapi tak semua la ye.. cuma banyak.. so maksudnya bila banyak kenalah berhati2 bila terjumpa mana2 projek yang bagi janji2 macam ni… Sudahnya bila dah settle pemaju ntah ke mana… return yang dijanjikan pun ntah ke mana.

Kena pun bukan sikit2.. biasanya projek yg ada guaranteed return ni projek yang pemaju rancang utk dijadikan services apartment atau hotel. Bila pemaju tersilap percaturan.. yang menjadi mangsa adalah pembeli.. mula la kes saman menyaman.. tapi sebagai pembeli tetap perlu bayar pinjaman.. tak bayar nama blacklist dan akhirnya bankrap.

Antara kes Guaranteed Return yang gagal dan menyebabkan ramai muflis adalah PD Marina Port Dickson dan Paradise Sandy Beach, Penang.

So.. hati2lah ye. Tp jangan pula anggap semua yg offer guaranteed return ni tak betul.. ada yg ok..

beautiful-of-the-3-block
4) Bangunan kedai/pejabat atau lot kedai.

Ini memang kalau jadi kira disaster…. sebab kos nak beli hartanah komersil ni dah la mahal… so bila jadi masalah lagi la teruk jadinya.

Kedai ni boleh jadi sangat subjektif lokasinya.. kadang-kadang pada awalnya nampak mcm lokasi prime.. tapi bila dah siap yang laluan di belakang lebih prime berbanding yang menghadap jalan utama. Akhirnya yang beli mahal pada awalnya terus takde perhatian.. pembeli tak datang.. penyewa tak berminat dan akhirnya kosong..

Lagi teruk bila beli lot-lot kedai dalam mall. sukar nak jangka unit mana akan jd prime.. walaupun secara amnya kita akan kata berhampiran escalator atau laluan utama. Kadangkala satu mall terus jadi sunyi sepi sebab kurang tarikan.

Tambah pula kurang promosi dari pemaju.. maka slowly mall tu jadi gajah putih.. hidup segan mati tak mahu.. maka bermulalah kisah hitam pembeli-pembeli.. hutang bank perlu dibayar.. maintenance fee ratusan atau ribuan ringgit perlu dijelaskan.. dan akhirnya berdepan masalah bankrap.

So.. untuk kategori komersil saya nasihatkan kalau dah berpengalaman sikit boleh lah terjun utk investment.. kalau tak.. minta la nasihat dari mereka yang arif.. atau elakkan beli new property.. lihat dahulu potensi kawasan perniagaan tersebut barulah buat keputusan.. mungkin akan menjadi lebih mahal.. tetapi kurang sedikit risiko. Apapun terpulang kepada individu.. sebab ada yg kata.. high risk high return.. kalo betul ok.. kalau tak betul terus terjun jambatan (tiada kaitan dengan yg hidup atau yg mati ye)…

Semoga sedikit perkongsian ini bermanfaat utk mereka yg merancang-rancang utk membeli hartanah.. atau mungkin merancang utk menjadi pelabur hartanah suatu hari nanti.

Sekian.


Mohd Khairul
(MK)
Tips Hartanah

mk1

Comment

BERI MAKLUM BALAS