SHARE AND LIKE THIS POST

KUALA LUMPUR: Pasaran hartanah tempatan dijangka terus berdepan lebihan bekalan tahun depan, demikian menurut portal hartanah, iProperty.com Malaysia Sdn Bhd (iProperty).

Pengurus Besarnya, David Mawer, berkata lebihan bekalan dan ketidakmampuan memiliki hartanah juga akan terus menjadi cabaran bagi industri dan memberi tekanan kepada pelancaran projek baharu.

“Secara keseluruhannya, pasaran hartanah akan berada di tahap yang baik. Namun, selain lebihan bekalan, kegagalan pembeli mendapat pinjaman turut memberi impak.

“Apabila pinjaman anda ditolak oleh sebuah bank, kemungkinan untuk mendapatkan kelulusan pinjaman dari bank lain agak sukar dan ini akan menjejaskan industri hartanah.

“Data Bank Negara Malaysia (BNM) juga menunjukkan sehingga Jun 2019, 80 peratus pembeli gagal mendapat pinjaman perumahan. Faktor utama penolakan pinjaman ini adalah harga kediaman itu melebihi tiga kali ganda nisbah pendapatan tahunan pembeli,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu taklimat media iProperty di sini, hari ini.

Mengulas lanjut, Mawer berkata, kurangnya kesedaran dalam kalangan bakal pembeli rumah Malaysia, terutama pembeli rumah pertama terhadap proses permohonan pinjaman rumah turut menjadi faktor penolakan pinjaman.

Selain itu, katanya, keupayaan pembayaran balik yang lemah, skor kredit yang tidak memberangsangkan, risiko bank dan komitmen kewangan lain juga mempengaruhi kadar kejayaan permohonan pinjaman.

Berdasarkan data iProperty, beliau berkata hanya 43 peratus daripada pengguna memiliki kemampuan dalam nisbah khidmat hutang (DSR) dan bagaimana ia mempengaruhi pinjaman.

“Oleh itu, kami juga melancarkan LoanCare, penunjuk kelayakan pinjaman rumah untuk membantu menentukan skor DSR pengguna dengan laporan kelayakan daripada 17 bank.

“Sebagai rujukan utama hartanah pengguna di Malaysia, kami terus komited menyediakan platform terbaik dalam pencarian hartanah, nilai dan data transaksi serta laporan kelayakan pinjaman,” katanya.

Comment

BERI MAKLUM BALAS