SHARE AND LIKE THIS POST

KUALA LUMPUR: Kaedah pembelian rumah menggunakan pendanaan awam atau crowdfunding menerusi Skim FundMyHome wajar dikaji dan dipantau rapi supaya tidak dijadikan tempat pemaju melambakkan hartanah tidak terjual pada harga tinggi.

Ketua Pegawai Eksekutif FAR Capital Sdn Bhd Faizul Ridzuan berkata, inisiatif baru ini pada asasnya adalah inovatif dan kreatif namun mampu memberikan impak negatif jika tidak dikawal pelaksanaannya.

Beliau berkata, hartanah yang patut dimasukkan dalam skim ini perlu dipantau secara ketat supaya tidak menjadi tempat pemaju melupuskan stok tidak laku yang sebenarnya melebihi harga pasaran.

“Berdasarkan hartanah yang disenaraikan dalam FundMyHome, kami dapati ada hartanah dah siap dijual pada harga lebih mahal berbanding pasaran sekunder oleh pemaju.

“Sebagai contoh, sebuah kondominium di Equine, Seri Kembangan terdapat beberapa unit di laman carian hartanah terkenal dijual pada harga tidak sampai RM270,000.

“Namun, di laman web FundMyHome, ia (hartanah sama) bermula dengan harga RM345,000. Dalam kes ini, rumah itu dijual pada harga 20 peratus lebih mahal berbanding harga pasaran.

“Yang untung dalam kes ini adalah pemaju yang dapat menjual stok yang tidak laku pada harga yang mereka mahu,” katanya.

FAR Capital adalah firma perundingan hartanah yang menumpukan kepada perkhidmatan rundingan pelaburan, pengurusan sewaan dan pengurusan portfolio hartanah.

Tinjauan pada sebuah laman carian hartanah bagi membandingkan harga hartanah yang sama terdapat di FundMyHome juga mendapati dakwaan Faizul itu adalah berasas.

Mengulas lanjut, Faizul menegaskan skim ini juga berpotensi meningkatkan kadar pinjaman tidak berbayar (NPL) kerana pembeli yang menyertai skim itu adalah dalam kalangan mereka yang tidak berjaya mendapatkan pinjaman hartanah daripada bank berikutan profil kredit yang kurang baik.

Katanya, situasi ini persis kepada krisis gadai janji suprima di Amerika Syarikat (AS) iaitu krisis kewangan pada 2003 hingga 2009 yang menyumbang kepada kemelesetan ekonomi di seluruh dunia pada 2007 hingga 2009.

“Jika semua hartanah yang dimasukkan dalam skim ini adalah jenis gred A dan B dan benar-benar menguntungkan, hartanah ini boleh dijual untuk membayar semula pelabur yang memberikan pinjaman 80 peratus kepada pembeli.

“Namun, jika hartanah yang dibeli hari ini pada harga RM350,000 itu jatuh kepada RM270,000 dalam tempoh lima tahun akan datang, yang bakal teraniaya adalah pembeli rumah dan pelabur dalam skim ini. Pemaju masih selamat kerana mereka sudah dapat 20 peratus dari mula lagi,” katanya.

Katanya, skim ini juga berpotensi dilihat sebagai penindasan kepada mereka yang kurang berkemampuan untuk membeli hartanah.

“Skim ini memerlukan 20 peratus deposit dan secara purata berdasarkan hartanah yang dipaparkan, pembeli memerlukan sekurang-kurangnya RM60,000 hingga RM80,000.

“Besar kemungkinan, pembeli ini akan membuat pinjaman peribadi semata-mata untuk membuat bayaran deposit RM60,000 hingga RM80,000 ini. Usaha dan niat kerajaan sudah betul, namun khuatir jika hasilnya berbeza nanti,” katanya.

Beliau berpendapat, lebih baik pembeli merujuk kepada ejen hartanah yang diiktiraf supaya pembeli tidak terperangkap membeli stok hartanah tidak laku pada harga yang bakal merugikan.

“Lebih baik cari ejen hartanah yang bagus dan mohon mereka carikan rumah yang tidak memerlukan modal tinggi untuk dibeli dan mendapatkannya pada harga bawah pasaran,” katanya.

Menerusi konsep FundMyHome, pembeli rumah mempunyai pilihan sama ada untuk menjual atau terus menghuni kediaman masing-masing selepas tempoh komitmen tetap, iaitu lima tahun.

Mereka yang memilih untuk terus mendiami kediaman boleh membiayai semula rumah menerusi FundMyHome.com atau menerusi pinjaman bank, yang ketika ini merangkumi Kumpulan Maybank dan CIMB.

Comment

BERI MAKLUM BALAS