SHARE AND LIKE THIS POST

SHAH ALAM – Tindakan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng menjangkakan pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan (SST) bakal menurunkan harga rumah adalah tidak berasas.

Naib Pengerusi Pemuda MCA, Nicole Wong Siaw Ting berkata, anggapan bahawa pengecualian SST untuk pemaju akan menjadikan harga hartanah lebih murah itu menunjukkannya beliau tidak mempunyai maklumat terperinci malah cuba mengelirukan rakyat.

Menurutnya, Guan Eng seolah-olah sengaja memanipulasikan penggiat industri perumahan kerana gagal memahami hanya mengecualikan perkhidmatan pembinaan dan pasir, besi dan simen dari SST akan menyelesaikan masalah itu.

“Bagaimanapun, terdapat penduduk tempatan yang membeli hartanah semata-mata untuk pelaburan berdasarkan spekulasi, dan harga hartanah pemanduan ini naik, tidak turun.

“Walaupun Bank Negara telah membuat langkah-langkah untuk meredakan industri hartanah seperti mengetatkan syarat keperluan pinjaman, yang paling sukar adalah pembeli perumahan kos sederhana rendah kerana bank telah menetapkan syarat yang lebih ketat untuk pelepasan meluluskan pinjaman,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Katanya lagi,  ini juga memberi kesan kepada banyak pembeli rumah pertama memandangkan harga perumahan tidak jatuh dan sukar memberikan pinjaman rumah kepada pemohon.

Siaw Ting berkata, apabila kerajaan menanggung penurunan hasil daripada cukai, pembangunan negara secara logiknya akan terhenti dan membawa kepada ekonomi negara yang mundur.

Katanya, Guan Eng sepatutnya membuat dasar yang akan meningkatkan ekonomi negara dengan melakukan beberapa kajian ketika membuat dasar-dasar ekonomi negara.

Sebelum ini, Guan Eng menyifatkan kerajaan memang tidak menjamin pengecualian SST akan menurunkan harga rumah di negara ini.

Katanya, sekurang-kurangnya kerajaan hari ini berusaha untuk mewujudkan suasana penurunan harga rumah.

“Sektor pembinaan telah dinyatakan ia dikecualikan cukai. Kalau sebelum ini, semua dikenakan cukai tapi sekarang dikecualikan. Tentu ada yang kata belum tentu lagi harga rumah akan turun,” katanya.

Comment

BERI MAKLUM BALAS