SHARE AND LIKE THIS POST

Assalamualaikum semua..

Agak lama saya tidak menulis dan berkongsi sesuatu di blog Tips Hartanah.. kekangan masa dengan kerja pengurusan aset dan menguruskan pejabat baru membuatkan masa saya sangat terhad.  Tiba-tiba pagi ni terasa seperti ingin berkongsikan sesuatu… apabila melihat kawan-kawan dan kenalan yang masih ada tidak memiliki rumah – walaupun ada umur yang sudah lanjut 40an.

Mungkin perkongsian kali ini kurang relevan untuk mereka yang sudah melangkaui usia 40an tetapi saya harap mereka yang masih muda dan leka agar dapat mengambil sedikit peringatan dan melakukan yang sepatutnya untuk memiliki rumah pada usia muda.

Ramai dikalangan muda hari ini lebih membelanjakan pendapatan mereka untuk gaya seperti kereta, gajet dan juga pakaian mahal sedangkan saya fikir rumah adalah lebih utama untuk dimiliki.  Bila ditanya mengapa tidak membeli rumah… alasan utama adalah.. MAHAL..

Betul atau Tidak??

Pada pendapat saya… YA.. Mungkin Betul… dan juga Tidak….

Betul… sememangnya rumah agak (mungkin sangat mahal) berbanding dahulu.. tetapi saya fikir TIDAK semuanya mahal sehingga tidak ada rumah yang mampu dimiliki oleh golongan muda ini.   Contohnya masih ada apartment kos sederhana yang masih berharga bawah RM150K di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor.. (saya bercakap berdasarkan apa yg saya miliki.. pada masa ini dalam proses untuk menjual sebuah apartment di Taman Fadason Kepong pada harga permintaan RM140K).  Berdasarkan pinjaman 90% kadar ansuran bulanan adalah sekitar RM700.

Sumber: LoanStreet
Sumber: LoanStreet

Untuk pembelian rumah pada harga ini / pinjaman pada kadar ini, secara amnya pendapatan sekitar RM2,500-RM3,000 sebulan adalah mencukupi jika komitmen lain tidak tinggi.  Di sinilah kebiasaanya kesilapan kebanyakan orang di mana mereka telah membebankan diri dengan komitmen lain sebelum memikirkan tentang pembelian rumah.

Sekadar contoh dan perkongsian.. apartment ini dibeli pada tahun 2009 pada harga RM75K sahaja… dan jika dijual pada harga RM140K, maka keuntungan adalah RM65K.. katakan nett hanya RM55K selepas ditolak kos agen, peguam, dll.  Jika saya andaikan anda membeli rumah pada umur 28tahun (pada tahun 2009) maka umur sekarang adalah 33 tahun.. dan dengan keuntungan RM55K itu anda sudahpun boleh membeli rumah pada harga sekitar RM450,000-RM550,000 ( andaian bayaran deposit 10% dan kos lain).  Dengan andaian pendapatan semakin meningkat dan pendapatan bersama (isteri/suami) pastinya anda lebih berpeluang untuk membeli rumah yang lebih besar pada umur 33 tahun.  Disamping itu, anda juga berpeluang untuk mengeluarkan simpanan Akaun 2, KWSP sebagai tambahan kepada kos pembelian rumah baru anda.

Berdasarkan kebanyakan kenalan yang saya temui, kebanyakan mereka mengatakan juga tiada simpanan untuk deposit dan pembayaran kos untuk pembelian.. di sini lah sekali lagi penting untuk kita membeli rumah yang kita mampu pada masa ini… kerana seperti contoh di atas RM55K tersebut telahpun menjadi simpanan kita tanpa sedar selain akaun 2, KWSP.   Sememangnya boleh saya andaikan, majoriti yang mempunyai pendapatan sekitar RM3K-5K agak payah untuk menyimpan RM55K-65K dalam tempoh 5 tahun.

Ini baru saya berikan contoh kecil untuk hartanah yang dibeli pada harga kurang RM100K (dahulu)…  jika hartanah yang lebih mahal.. anda akan mempunyai peningkatan harga yang lebih tinggi..  contohnya sebuah apartment saya di Taman Sri Gombak yang dibeli pada harga RM160K pada 2007 dan kini boleh dijual pada harga RM300K atau lebih..

Oleh itu, saranan saya kepada mereka yang masih tidak memiliki rumah…. terutamanya golongan muda.. belilah APA YANG ANDA MAMPU bukan menunggu sehingga anda mampu.  Sekiranya tidak menemui apa yang anda layak untuk membeli teruskan mencari…  mungkin dengan mendapatkan khidmat agen hartanah atau melalui kenalan yang mengetahui pemilik yang ingin menjual pada harga di bawah harga pasaran.  Apa yang penting, elakkan komitmen pada yang tidak perlu.. terutamanya kereta dan kad kredit sebelum anda berjaya membeli rumah.

Kesimpulan mudah saya di sini:-

  1. Ketahui berapa kelayakan pinjaman rumah anda sekarang – pergi ke bank untuk menyemaknya.
  2. Ketahui berapa baki Akaun 2, KWSP yang boleh anda keluarkan.
  3. Cari hartanah yang anda LAYAK / MAMPU beli berdasarkan kelayakan anda.
  4. Cari sendiri melalui internet (cthnya melalui mudah.my) atau lebih mudah hubungi agen hartanah.
  5. Terus membeli.  Jangan bertangguh kerana harga mungkin akan naik dan tidak menunggu anda.

Pastinya ada beberapa perkara kecil lain yang seharusnya anda ketahui..seperti semakan harga pasaran sebelum membeli.. tetapi lakukan yang di atas terlebih dahulu.. dan Insya Allah jika anda mulakan sekarang.. anda mungkin boleh membeli rumah idaman anda berharga RM1juta dalam masa 10-15 tahun akan datang.

Selamat Berjaya!

Comment
SHARE AND LIKE THIS POST
Artikel sebelum iniPeguam hartanah dipenjara enam tahun kerana pecah amanah
Artikel seterusnyaKrisis Perumahan Generasi Y
19 tahun pengalaman dalam bidang hartanah termasuklah penilaian, ejen, lelongan dan pengurusan NPL. MK adalah pengasas Tips Hartanah yang berkongsi ilmu hartanah secara percuma dan merupakan pengasas bersama serta pengarah Ziyad Property Consultants. Dalam masa yang sama menjalankan perniagaan pengurusan aset NPL untuk pelabur di Malaysia melalui syarikat Capital Services Malaysia Sdn Bhd. Minat menonton Channel HGTV, Li dan Al-Hijrah. Ada soalan hartanah? Tanya MK. :-)

6 KOMEN

  1. Salam tuan tanah, sekurang2nya berapa harga pun rumah tu mesti kita nak kena ada simpanan kan.sy fresh grad, jd contoh kalau sy nak beli hartanah bwh 200k.berapa sekurang2 cash sy perlu ada ya?

  2. @Faris Kokoro:
    Deposit 10% dan tambahan lg 10% utk kos pembelian spt yuran guaman, duti setem, penilaian, dll. Oleh itu sebaiknya ada cash/simpanan sebanyak RM20K utk pembelian 200K.
    Ini tidak termasuk kos-kos lain untuk masuk rumah baru (pindah, ubahsuai, dll).

BERI MAKLUM BALAS