SHARE AND LIKE THIS POST

metd_az_2009_pg4_chgval060916_filepix_aziah_2Beberapa pemilik tanah  menggesa Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) untuk menjadi lebih telus dan mendedahkan bagaimana hartanah komersial dinilai.

Difahamkan bahawa Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) telah meluluskan penukaran 633 hartanah daripada kediaman kepada premis komersial di Petaling Jaya.

Daripada jumlah itu, hanya 14 pemilik tanah telah selesai kertas kerja untuk menukar status tanah mereka manakala kira-kira 59 yang lain masih belum membayar premium.

Penukaran tersebut diluluskan oleh MBPJ tetapi penilaian tanah dilakukan oleh JPPH, yang berada di bawah Kementerian Kewangan.

Pemilik tanah menghadiri sidang akhbar yang dianjurkan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Gasing R. Rajiv di pejabatnya di Seksyen 52, untuk membuat aduan mengenai proses.

Mreka tidak dapat untuk menukar status tanah kerana harga premium tanah yang sangat tinggi untuk dibayar.
“Penilaian oleh JPPH adalah terlalu tinggi dan kebanyakan dari kita tidak mampu membayar kerana ia biasanya enam angka,” kata pemilik tanah M. Rajesh.
metd_az_2009_pg4_chgval060916_filepix_aziah_1Walaupun dengan diskaun 50% diberikan oleh kerajaan negeri, beliau masih perlu membelanjakan lebih daripada RM200,000.
Rajesh memiliki harta 671sqm di Jalan Gasing dan perniagaannya mula beroperasi pada tahun 2013.

Ketika itu, penilaian itu hanya RM3,100 bagi setiap meter persegi. Walau bagaimanapun, pada bulan Februari tahun ini, JPPH bernilai tanahnya pada RM4,500 per meter persegi.

“Adakah JPPH membayangkan bahawa harga hartanah di Jalan Gasing naik begitu banyak dalam tempoh tiga tahun yang lalu?

Apabila dia mempersoalkan Pejabat Daerah Tanah Petaling pada 30 Mac berkenaan harga premium tersebut, JPPH menjawab bahawa mereka telah mengekalkan kadar, dengan tiada penjelasan lanjut diberikan.

Dalam keadaan yang sama ialah Mohd Azwar Aziz yang harta di Jalan Gasing juga bernilai RM4,500 per meter persegi oleh JPPH.

“Penilaian ini terlalu tinggi dan saya tidak fikir ia adalah tepat,” kata Mohd Azwar.

Apabila beberapa pemilik tanah pergi ke Pejabat Daerah Tanah Petaling untuk membuat aduan, mereka diberitahu penilaian adalah muktamad dan diberi tiga bulan untuk membayar premium dari tarikh ia menerima surat daripada JPPH.

Walau bagaimanapun, atas rayuan, semua orang telah diberi masa lanjutan tiga bulan tambahan untuk membayar premium atau membuat penilaian tanah mereka dengan pihak lain.

Sesetengah pemilik tanah yang terlibat penilai pihak ketiga mendapati bahawa JPPH telah menilai tanah mereka kira-kira 38% lebih tinggi.

Sebagai contoh, hartanah yang bernilai oleh JPPH pada RM4,500 per meter persegi akan dikenakan bayaran RM232,000 sebagai premium tanah selepas diskaun 50%.

Bagaimanapun, penilai swasta meletakkan harta yang sama pada RM3,300 per meter persegi, menjadikannya premium tanah hanya RM170,000 selepas diskaun.

metd_az_2009_pg4_chgval060916_filepix_aziah_3“Kedua-dua hartanah memounyai saiz yang sama dan bersebelahan antara satu sama lain tetapi angka penilaian, yang dikira sebulan selain, adalah berbeza,” kata pemilik tanah Shyan Doshi yang juga terletak di Jalan Gasing.

Tambahnya, jika pemilik tidak membayar premium, status tanah mereka akan kembali kepada kediaman.

Shyan berkata jika seseorang membeli tanah itu dan bertujuan untuk menggunakannya sebagai terhad komersial, mereka perlu melalui proses permohonan keseluruhan lagi.

“Juga, jika hak milik tanah itu berkata tanah komersial terhad kepada perniagaan tertentu, pemilik kedai tidak boleh menukar jenis kecuali mereka memohon semula kepada MBPJ,” katanya.

Ia termasuk galeri seni, bilik pameran (tidak termasuk bilik pameran kenderaan), agensi perkhidmatan (termasuk pelancongan, pengiklanan atau harta), perkhidmatan profesional, klinik perubatan, perniagaan berasaskan IT dan seni kreatif.

Ketiga-tiga pemilik berkata mereka membeli tanah itu dengan tujuan untuk mendapat status ditukar kepada komersial terhad.

Untuk mengendalikan itu, pemilik tanah hanya perlu membayar yuran tahunan sebanyak RM2,200 untuk mendapatkan lesen operasi sementara yang dikeluarkan oleh MBPJ.

Mereka berkata lesen sementara mereka akan tamat pada akhir tahun ini dan jika premium tidak dibayar untuk penukaran tanah untuk komersial terhad, mereka perlu tutup kedai.

 

“Selain itu, penilai swasta akan memberi laporan kepada pemilik tanah mengenai cara penilaian iaitu berdasarkan kriteria tertentu seperti lokasi, utiliti dan perkhidmatan di sekitar kawasan itu dan juga penilaian sebelumnya,” kata Rajiv.

Apabila perkara itu dibangkitkan pada Simposium Commercial Limited dianjurkan oleh MBPJ pada Julai bagaimana tanah bernilai, tiada jawapan diberikan, katanya.

“Saya menggesa pembeli untuk memastikan status tanah supaya mereka tidak perlu membayar premium yang besar itu.”

Sumber

Comment

BERI MAKLUM BALAS